Uitstap Vogezen 22-29 juni 2014

Zondag 22 juni 2014

Om 7u deze ochtend stonden 9 Basfietsers, samen met twee partners, en een hoop uitzwaaiers klaar in de Nieuwstraat in Zonhoven. De start van een fietsreisje naar de Vogezen, met Zjef als reis-organisator. Na een rit van een kleine 500 km, met tussenstop in het tweede tankstation in Luxemburg, kwamen we aan in La Bresse. Het was 12u30, en nadat alle koffers uit de auto's waren gehaald, en de fietsen van de remorque, konden we beginnen denken aan een eerste fietstochtje. Een opwarmertje van 45 km, te beginnen met meer dan 20 km bergaf. Dat bleek alvast te lukken, en ook de bergop heeft iedereen overwonnen. 540 hoogtemeters, en toen kwamen we terug aan in La Bresse. Een lekker pintje op het terras, daarna de Rode Duivels gaan aanmoedigen én zien winnen in een lokale bar, samen met vele andere Belgen. En we eindigden onze avond met een lekker dineetje in het restaurant van ons hotel. Een zeer geslaagde eerste dag. Het weer zat vandaag ook heel erg mee. Meer dan 25 graden en een blakende zon.

Maandag 23 juni 2014

Vandaag stond een echte "Vogezen klassieker" op het programma. Vanuit La Bresse de beklimming van de Col de la Schlucht. Daarna de Route des Cretes op tot op de Grand Ballon. Dat was 44 km, en middagpauze. Daar iets gegeten en gedronken. Dan de afdaling van de Grand Ballon tot in Wieler sur Thur, en daarna via Kruth, Wildenstein, en de Col de Bramont terug naar La Bresse. Voor de liefhebbers was er nog optioneel de beklimminng van de Col de la Vierge, met afdaling langs de flank van La Bresse. We hadden vandaag 105 km en 1800 hoogtemeters. Het was opnieuw zeer mooi en zonnig weer, maar in de namiddag begon de bewolking toe te nemen. We hielden het droog tot in het hotel, maar 's avonds heeft het flink geregend. Gelukkig zaten wij dan al aan de bubbels en in het restaurant.
Gaston C was de pechvogel van de dag, want in de ochtend, bij de beklimming van de Schlucht, was plots zijn schakelsysteem geblokkeerd. De enige manier om verder te kunnen was de kabel losmaken, en dan het tandwiel vooraan op het kleine blad te leggen. Met als gevolg dat Gaston de hele rit langs de Route des Crêtes vanaf de Schlought tot aan de Grand Ballon op de kleine molen moest rijden... En of hij cadans heeft getrapt! Gelukkig kon het euvel na de rit door een locale fietshandelaar verholpen worden.

Dinsdag 24 juni 2014

Vandaag stond de koninginnenrit op het programma. Het had deze nacht geregend, er was dus iets meer zuurstof in de lucht. Ideaal voor de uitgestippelde (lange en moeilijke) dagtocht. Willy zijn kilometer teller was licht gewond na een valpartij, en deze had een beetje verzorging (tape) nodig... Maar ook dat lukte en voila, wie is er niet jaloers op zo een design ding op je fiets! We vertrokken richting Cornimont, met 7 Basfietsers. Dan beklommen we een stukje van de Col d'Oderen, gevolgd door de Col du Page. Dan bergaf richting St. Maurice. Waarna we aan dé beklimming van de Ballon d'Alsace begonnen. Gaston C, Michel, Nicole en Godelieve waren vandaag van de partij als volgwagen. Tegen 11u30 was iedereen boven op de Ballon d'Alsace. Het was erg frisjes daar. Na een sandwich, een cola en een rijstpapje van de bevoorrading, vertrokken we voor de afdaling, waarna we richting Planche des Belles Filles reden. 5 Basfietsers beklommen deze "plank", en dan kwam het hoogtepunt van de dag... Paul en Zjef werden net voor de officiele toer-meet van de Planche verslagen door niemand anders dan Christopher Froome en Richie Porte van team Sky. Jammer :o). We zagen de professionele bevoorrading van Team Sky, met massagetafel en rijst en pasta. Maar ze waren heel vriendelijk voor ons "toeristen". We kregen elk twee (gevulde) drinkbussen van team Sky: eentje met water, en eentje met een "magic potion". Verder kregen we elk een t-shirt van de Tour. Daarna daalden we af richting Col du Ballon de Servance. Dit was opnieuw een lange beklimming van 8 km. Daarna ging het wat op en neer, en bij de meesten "was het vet ondertussen van de soep". We kwamen aan op de grote baan die ook richting La Bresse ging, en er werd in groep beslist om de kortste weg vals plat omhoog naar La Bresse te nemen. Het was een mooie dag van 135 km en 2900 hoogtemeters.

Woensdag 25 juni 2014

Vandaag vertrok de groep met twee verschillende doelen: de korte en de lange rit.
De korte rit vertrok richting Cornimont, daar fietspad op, tot het einde van het fietspad, in Le Thillot. En dan terug richting Cornimont, en dan teruggekomen via de Col de Brabant. Het viertal deed erg geheimzinnig over de rit, en ook van de foto's worden we niet veel wijzer. Wel wisten ze ons te zeggen dat de rit 75 km lang was en het aantal hoogtemeters hebben ze beloofd ons later nog te verklappen.
De lange rit vertrok langs de Col de Bramont en de Route des Americains naar de Route des Crêtes. Daar tot op de Markstein, en daar onderaf naar Wildenstein. Vanuit Wildenstein via Oderen naar Moosch en daar via een klein wegje omhoog via Geishouse de Grand Ballon op. Daar was het betrokken en met jasjes aan terug op de Route des Crëtes richting la Bresse. In totaal 100 km, en 1800 hoogtemeters. Het was opnieuw mooi weer. In de namiddag dreigden een paar wolken, maar er kwam geen regen aan te pas. De lange rit heeft het wel even erg koud gehad op de Grand Ballon. Brrr...

Foto's van de korte rit

Foto's van de lange rit

Donderdag 26 juni 2014

Vandaag vertrok de groep samen één richting uit, maar na een 12 tal kilometer, na de beklimming van de Schlught via Lac de Lispach splitste de groep opnieuw in de korte en de lange rit.
De korte rit trok richting Gerardmer, om vanuit Xonrupt-Longmer het bos in te klimmen en dan via de Grosse Pierre terug naar La Bresse te rijden. Ze fietsten in totaal 60 km.
De lange rit daalde de Schlught af richting Munster, waarna de Col de Wettstein werd beklommen, en daarna ging de rit verder richting Munster. Daar werd resoluut voor een terrasje gekozen als middagpauze. Na de lunch ging de rit verder richting Platzerwasel, om dan via de Route des Cretes, de Route des Americains en de Col du Bramont af te dalen naar La Bresse. De lange tocht was 110 km en 2200 hoogtemeters.

Foto's van de lange rit

Foto's van de korte rit

Vrijdag 27 juni 2014

Vandaag was het de laatste dag waarop we zeker waren van mooi weer, dus er werd resoluut gekozen voor nog een laatste mooie rit, ondanks dat de vermoeidheid bij iedereen toch wel wat tevoorschijn kwam. De tocht begon opnieuw met een beklimming van de Schlught, waarna we een stuk de noordelijke kant van de Route de Crete verkenden. Ter hoogte van de Col de Calvert zijn we afgedaald richting Fraize. Van daaruit door het dal rondgetoerd, en uiteindelijk hadden we 's middags afspraak met Gaston, Nicole ne Godelieve op een camping in Xonrupt-Longmer. Jammer genoeg was de cafetaria niet open, maar we konden wel iets drinken. Dus vertrokken we met lege maagjes voor de rest van de route. Een route door het woud "route forestière", van 17 km, dat eerst omhoog klom en daarna lichtjes afdaalde. We kwamen uit op de Grosse Pierre, waarbij we nog een paar kilometer moesten klimmen tot de top. Van hieruit was het bergaf richting La Bresse. Vandaag fietsten we 95 km en 1500 hoogtemeters.

Zaterdag 28 juni 2014

Vandaag hebben we gezien dat het in de Vogezen ook wel eens kan regenen... Er werd niet gefietst vandaag, maar wel werd de Alsace bezocht, of er werd een serieuze wandeling gedaan, of één of ander bezoekje. De voorbije 6 dagen fietsten we elk zowat 585 km bij mekaar en maar liefst een kleine 11 km hoogtemeters... Dit verdiende dus wel een officieel huldemoment. Voor het avondeten werden een aantal trofeeën uitgereikt. En de fietsers die net naast een trofee grepen werden allemaal officieel tot "Bëtes des Vosges" uitgeroepen.