Uitstap Lourdes 2007

Dag 1 - Zonhoven - Monthermé (175 km)

We waren allemaal aangenaam verrast om zoveel mensen ons te zien uitwuiven. Het deed ons deugd. Even na 8 uur werd het startschot gegeven voor deze bedevaart.
Het weer viel mee, alhoewel onderweg de wind ons nogal tegenwerkte. In het zicht van Hoei verscheen zelfs de zon. Onze laatste Belgische stop was in Dinant. De Leffe smaakte. Toen we in Frankrijk de Maasvallei uitklommen, viel dat nogal tegen. Kilometers klimmen en wind. Na 180 km bereikten we om 17.45 uur Monthermé. Het eten was heel lekker; de kamers proper maar klein en het bier heel duur. En onze voorzitter moest zelfs aan André; een proper onderbroek vragen want zoiets stak niet in zijn koffer.

Hotel: Hotel Franco-Belge, 2, rue Pasteur, 08800 Monthermé
Foto's: Lourdes dag 1

Dag 2 : Monthermé - Vertus (150km)

Na een verkwikkende nachtrust vertrokken we om 8.30 uur voor de 2de rit. Dadelijk nog een keer de Maasvallei uit. Iedereen kreeg het snel warm. Tijdens de rit kregen we contact met Danny en Dianne , onze sponsors. Zij brachten ons 's middags een bezoekje in Rethel. Vonden we fijn. Ondertussen had onze wegkapitein ons 18 km omgeleid. Zocht waarschijnlijk een bergje.Hij kan het niet laten. Daar kikt hij op. In Verzy ging het steil omhoog. De Compostella-gangers kennen dit nog. Rond 17.30 uur arriveerden we met 170 km in de benen.

Hotel: Hostellerie de la Reine Blanche, 18, Avenue Louis-Lenoir, 51130 Vertus
Foto's: Lourdes dag 2

Dag 3 : Vertus - Auxerre (155km)

Met zon vertrokken. Duurde wel niet lang. Het parcours was heuvelachtig. We hebben vandaag genoeg graan gezien voor gans ons leven. Een café vinden is bijna onmogelijk. Niet te geloven wat wij hier komen zoeken. Dan maar onder een afdakje eten want er was regen op komst. De laatste 30km regen, onweer, hagel, wind, het kon niet op. En toch kwamen we met 160 km in de benen met zon aan. Moesten wel wat zoeken om bij het hotel te geraken.

Hotel: Les Clairions, Avenue de Worms, 89000 Auxerre<
Foto's: Lourdes dag 3

Dag 4 : Auxerre - St.Bonnet-Tronéais (170km)

Na een uitgebreid ontbijt vertrokken we om 8.30 uur.Het was fris en bewolkt. Dat beloofde niet veel goeds. En inderdaad na enkele kilometers begon het licht te regenen. Maar de goden waren ons toch een beetje gunstig gestemd want we vonden een klein cafeetje om te eten. De bazin serveerde ons een kom lekkere soep. Dat deed deugd. Maar ons geluk was van korte duur. Op weg naar Pouilly-s-Loire regende het harder en harder en de wind wakkerde ook aan.Wat een hobby. Het werd stoempen, stoempen en nog eens stoempen. Het bleef maar duren. Om ongeveer 6 uur bereikten we het dorpje waar ons hotel zou moeten zijn. We vonden het echter niet. Na nog eens 2 keer een helling genomen te hebben, kwam midden in de bos het hotel eindelijk in zicht, na 180 km. De baas verwelkomde ons en omdat we zo'n vriendelijke jongens waren (en zijn en blijven) trakteerde hij ons op een aperitief. Het eten was weer eens lekker en het bier betaalbaar.

Hotel: Le Tronéais, Avenue Nicolas-Rambourg, 03360 St Bonnet-Tronéais
Foto's: Lourdes dag 4

Dag 5 : St.Bonnet-Troéais - Meymac (160km)

Met frisse moed gingen we er 's morgens tegenaan.Het was iets minder fris maar wel nog bewolkt. Willy riep: "Wie het eerst plat valt ,krijgt een Leffe." Bijna iedereen hoopte dan ook als eerste plat te rijden. De sfeer zat er goed in en Leo haalde zijn Frans boven toen we in een dorpje een negerinnetje tegen kwamen : "Bonjour mon amour." Rita zat toen haar beurt wel uit in de camionette! 's Middags aten in een schuur, ruim en droog. Meer moet dat niet zijn. Het parcours wer zwaarder en zwaarder. Na 120 km gebeurde het , een lekke band. En wie was de gelukkige winnaar van die Leffe? Maurice. "Ik moet dat niet hebben": bromde Maurice. Hij bleef wel in de belangstelling. Tijdens de 54ste beklimming schakelde Maurice en opeens trapte hij in het ijle. Geen ketting meer. GAston riep:"aan de kant." En daar lag Maurice met de benen omloog. Hij hield er gelukkig niets(dat denken we toch) aan over. Het weer bleef de hele dag bewolkt met op het einde soms een heel klein beetje zon.Ons hotel vonden we na 170 km fietsen. Maurice kreeg zijne Leffe, dronk en sprak de wijze woorden:"Dju, das lekker." En dat hij gelijk heeft!!!

Hotel: Le limousin, 76, Avenue Limousine, 19250 Meymac
Foto's: Lourdes dag 5

Dag 6 : Meymac - Cahors (175km)

We stonden op met de zon maar de thermometer wees slechts 8 graden aan. Na 20 kilometer hadden we 5 keer de Hallembaye beklommen. Niet van de poes. Gelukkig werd het nadien iets minder zwaar. Maar we fietsten nogal hoog , op 600 meter, en we kregen te maken met mist. Na een mooie afdaling reden we een hele tijd in de vallei van de Dordoigne. Mooi en zalig fietsen. De temperatuur werd ook aangenamer. Op zeker moment opperde Michel:"We brengen Rita wel in een zetel naar Lourdes." Een tijdje later verscheen ons Rita aan de kop. Michel had het geweten want hij moest voortdurend roepen; "Rustiger." Dat is ondertussen zijn lijfspreuk geworden. 1OO keer per dag roept hij dat. En roepen, dat kan hij! Na aankomst zei ik: "Rita en dan durven ze nog zeggen dat je in een zetel zit." Antwoord : "Ik kon dat niet verdragen en dacht ik zal eens aan de kop gaan rijden." En we voelden het. We bereikten na een rondritje in Cahors precies na 175 km het hotel. Lourdes sluipt dichterbij.

Hotel: Chartreuse, Rue Saint-Georges, 46000 Cahors
Foto's: Lourdes dag 6

Dag 7 : Cahors - Gimont (125km)

Hotel: Le coin du feu, Boulevard du Nord, 32200 Gimont
Foto's: Lourdes dag 7

Dag 8 : Gimont - Lourdes (130km)

Na een rustige aanloop van ongeveer 60 km kwamen we in de Haute Pyrenees terecht. Dat was andere koek. Over de temperatuur konden we niet klagen , 35 graden. Zweten en nogeens zweten. Of anders gezegd , drinken en drinken maar zeker geen Leffe. Noodgedwongen moesten we een keer meer stoppen en schaduw opzoeken. Na 125 km kwam Lourdes in zicht. Een zucht van opluchting ging door de groep. Na het uitpakken, brachten we reeds een bezoekje aan de grot. Het was daar door de hitte heel kalm. Toen we na het avondeten nog eens terugkeerden, was het heel wat drukker.

Hotel:De Nevers, 13, Avenue Maransin, 65100 Lourdes
Foto's: Lourdes dag 8

Dag 9 : Tourmalet

Na het ontbijt besloten 4 basfietsers de Tourmalet te beklimmen. André V. bracht de moedigen in de buurt van de berg. Rond 9.30 uur begonnen Willy, Jos, Maurice en Gaston G. aan de 18 kilometerlange beklimming. In de zon was het al verschroeiend heet. Willy probeerde het groepje samen te houden en dat lukte vrij goed. Voor iedere kilometer konden we op een bordje zien hoeveel het stijgingspercentage van die kilometer was. Het was er druk : veel auto's en ook heel wat fietsers. De laatste kilometer was de steilste en dus ook de zwaarste. Na 1.57 uur klimmen bereikten we de top met grote voldoening. Er was zelfs een vriendelijke Belg die een foto maakte van ons. Maurice was zelfs euforisch : dit was zijn mooiste fietsmoment ooit. De afdaling zag er gevaarlijk uit door de vele keien op de weg. Maar behoedzaam rondden we onze rit in het dal af.
De andere Lourdesgangers vulden hun voormiddag in de stad. Momenteel is het bijna 19 uur en de camionette is juist geladen. Klaar om morgenvroeg te vertrekken. Om 20 uur eten en daarna de kaarskesprocessie en dan .....

Tot morgen in het station van Hasselt. Foto's komen volgende week. Gaat hier veel te traag. Sorry.

Foto's: Lourdes dag 9 , Tourmalet

Dag 10 : Lourdes - Zonhoven (1250km)

Om 5 uur vertrokken André V., Jos en Michel met onze fietsen en bagage richting Zonhoven.
Daar arriveerden ze na een vermoeiende autorit omstreeks 19.30 uur.
De rest vertrok om 11.15 uur in het station van Lourdes. We moesten in Bordeaux en in Brussel overstappen. Zo kwamen we om 22.30 uur in Hasselt aan. Het werd een blij weerzien met familie en vrienden. Jos Brouwers en Edgard stonden ons ook op te wachten. Fijn.