Menu

  • Home
  • Kalender
  • Bloesem Classic
    • Gps tracks
    • De Bloesem in cijfers
    • Blog Bloesem Classic
  • Club Info
    • Leden
    • Bestuur
    • Partners
    • Kledij
    • Kampioenen
    • Reglement
    • Reglement E-bikes
    • Privacy verklaring
  • Historiek
    • Ontstaan van de club
    • De club in cijfers
  • Foto's
    • Foto's uitstappen
    • Foto's activiteiten
    • Foto's tijdens ritten
  • Contact

Club reglement WTC Basfietsers : fietsen met electrische ondersteuning


  1. Alle leden van de WTC Basfietsers vzw, Zonhoven zijn aangesloten bij de VWB, en daardoor ook verzekerd via de VWB fietsongevallen polis bij Ethias volgens de opgelegde criteria !

  2. VWB polis bij Ethias ( bron : De Vlaamse Wielrijder & Biker, editie 5-2019, p99-100 en editie 6, 2019 , p125 )

    1. Fietsers met een electrische fiets ( max. 250 W ) zijn enkel via de VWB-polis bij Ethias verzekerd indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan !

      • Er moet sprake zijn van trapbekrachtiging : m.a.w. er wordt enkel ondersteuning geleverd wanneer de bestuurder zelf trapt !
      • Er mag slechts trapondersteuning worden gegeven tot een snelheid van 25 km/uur
      • Het geleverde vermogen is maximaal 250 W

    2. De fietsers met Pedelec speedbike zijn ook verzekerd en hier geldt hetvolgende

      • Er moet vanaf 25km/uur steeds sprake zijn van trapbekrachtiging, er wordt m.a.w. op dat moment enkel ondersteuning gegeven wanneer de bestuurder zelf trapt.
      • De autonome snelheid, dit is de snelheid die wordt bereikt zonder trappen, mag max. 25 Km / uur bedragen.
      • Er wordt slechts trapondersteuning gegeven tot een snelheid van 45 km / uur
      • Ook wettelijk dien je in orde te zijn : nummerplaat, rijbewijs, voorgeschreven helmdracht, voorgeschreven bel/toeter, plaats op de weg enz.

    3. De fiets met start-,boost-, of garage ondersteuning
      • Startondersteuning : deze ondersteuning start vanaf de eerste druk op het pedaal. Eens in vrije loop kan de fiets rijden zonder te trappen.
      • Garage – of boost ondersteuning : men kan dan over een bepaalde afstand rijden zonder te trappen.

      Zolang dat soort fiets door de mechanische kracht de 25km/uur niet overschrijdt, is er geen verzekeringsplicht en hebben alle VWB leden alvast deze dekking automatisch.
      Er geldt wel een specifieke verzekeringsplicht voor het soort fiets dat door de mechanische kracht ( dus zonder trappen ) de 25 km/uur overschrijdt. In die gevallen moet er dus een specifieke autoverzekering BA worden afgesproken. De VWB fietsongevallen polis waarborgt bestuurders van dit type fiets dus niet !

  3. Fietsers met een electrische fiets , die niet voldoen aan de voorwaarden onder punt 2 worden " NIET " via de VWB-polis verzekerd !

  4. Dit betekent concreet voor de leden van de WTC Basfietsers vzw : diegenen die met electrische ondersteuning willen rijden , hierbij verklaren dat hun fiets technisch voldoet aan de gestelde voorwaarden en verzekeningstechnisch in orde is :

    1. Indien de fiets voldoet aan de voorwaarden gesteld in punt 2 : De VWB fietsongevallen polis bij Ethias geldt , dan geeft het bestuur toelating om met deze fiets te rijden mits het lid uitdrukkelijk akkoord gaat om het tempo in gelijk welke groep niet op te drijven
    2. De fiets, die niet voldoet aan de voorwaarden gesteld in punt 2. en afwijkt van de wettelijke voorschriften, kan niet worden toegelaten tot het rijden in groep ! Bvb. opgedreven electrische fietsen , fietsen met “ start-; garage – of boost ondersteuning “snelheid + 25 km/uur enz.

  5. Het rijden met een opgedreven e–bike kan een mogelijke aansprakelijkheid met zich meebrengen. Dus ook de familiale verzekering van de e-biker zal niet tussenkomen in de eventuele schade die hij/zij veroorzaakt heeft !
    Gebruik uw gezond verstand en hou het veilig , rij met een fiets die technisch in orde is en die voldoet aan de wetgeving, dit kan je veel kosten besparen !
    WTC Basfietsers raadt het zijn leden ten stelligste af om je electrische fiets op te drijven en kan nooit verantwoordelijk gesteld worden voor schade door leden berokkend die dit wel doen !!

  6. Aangezien dit alles nog een vrij nieuwe materie is waarvan de regelgeving nog zal evolueren zullen we vanuit het bestuur het electrisch fietsen jaarlijks evalueren en eventueel de regels aanpassen

Gaston Celus
voorzitter



Webmaster: Hanny Willems

Laatste update: Di 1 nov 2022